Kisah Sedih Ibu dan Dirang

Posted by yakuza on Thursday 15 March 2012


Kes bunuh Dirang
PASIR GUDANG – Ibu kanak-kanak mangsa bunuh dan bakar, Nurul Nadirah Abdullah, 5, atau lebih mesra dipanggil Dirang, bermimpi anak kesayangannya itu hadir dalam mimpinya, malam kelmarin.
Roselyn Alan, 25, berkata, dalam mimpi itu, Dirang tidak berpakaian lengkap tetapi hanya memakai seluar biru, datang memeluk dan menciumnya.

Ibu malang itu memberitahu, Dirang berpesan supaya jangan menangisi pemergiannya lagi kerana dia ‘sudah tenang di sana’.

 
Katanya, Dirang datang kepadanya dan bertanya: “Mak cari saya?

“Saya cakap kenapa kau (Dirang) tidak balik?’ kata Roselyn. 

Menurut Roselyn, selepas itu, Dirang memberitahunya: “Mak jangan menangis kerana saya sudah ok di sini” sambil memeluk dan menciumnya sehingga dia terjaga kira-kira jam 3 pagi.

Roselyn yang masih tidak mampu menahan hiba, menceritakan kisah mimpinya yang memilukan itu kepada wakil media di kediamannya selepas urusan pengebumian jenazah Dirang, di sini, semalam.

Jenazah Dirang selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Pekan Masai kira-kira jam 1.30 petang, dalam keadaan hujan renyai dan cuaca mendung sejak awal pagi.

Keadaan itu seolah-olah menangisi pemergian kanak-kanak malang itu yang menjadi mangsa pembunuhan kejam manusia berhati binatang.

Kesedihan dengan linangan air mata dalam kalangan keluarga, saudara-mara, jiran dan rakan-rakan, menyelubungi suasana di kawasan tanah perkuburan itu.

Selain Roselyn, bapa tirinya, Lima Medang, 25, dan kaum keluarga terdekat, hampir 100 orang terdiri daripada jiran dan masyarakat setempat yang simpati dengan nasib insan kerdil yang tidak berdosa itu turut sama menghadiri pengebumian itu.

Ada dalam kalangan mereka tidak dapat menahan sedih dan turut menitiskan air mata, apabila melihat keadaan Roselyn yang menangis pilu apabila talkin dibacakan oleh Imam 1 Masjid Nur Hidayah, Jalan Tasek Bandar Seri Alam, Abdul Rahman Ismail.

Roselyn berkata, dia merancang untuk berpindah ke tempat lain, tetapi masih belum tahu lokasi sebenar dan kini dia perlukan masa kerana masih trauma dengan kejadian memilukan itu.

“Sebelum ini, saya memang ada merancang hendak berpindah rumah, tetapi keadaan suami ketika itu masih belum bekerja.

“Kami akan berpindah ke tempat lain selepas ini kerana tidak mahu lagi terbayang-bayang dengan kenangan bersama Dirang,” katanya.

Katanya, Dirang begitu gemar menonton cerita kartun Upin dan Ipin dan Barbie.

“Saya selalu marah pada dia kerana setiap hari bangun dari tidur, dia terus memasang cerita kartun Upin dan Ipin dan Barbie, tetapi sekarang tidak ada lagi Dirang yang berulang-kali menonton cerita itu,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...