Wajarkah Gaji Pembantu Rumah RM700?

Posted by yakuza on Friday 16 March 2012

Adakah ini wajar dilakukan? Memang betul-betul gila lar kalau camni . . . dahla syarat yg ditetapkan oleh kerajaan indonesia bahawa satu amah satu kerja . . .that mean jika pembantu rumah tu jadi tukang masak so kerja dia hanya memasak. . . kalau dah siap masak tu nak buat apa?. . . x kan goyang kaki tonton raja lawak pulak kat astro. . .  wah mmg best la cam ni. . .  kerja rilek tapi gaji masyuk setiap bulan. . .  jadi secara logiknya majikan perlu mengambil dua atau tiga pekerja untuk semua perkara . . . jadi ini bermakna majikan perlu membayar RM2100 utuk pembantu rumah saja . . .


Hahaha..memang akan membebankan majikan la lepas ni..entah entah lepas ni nak beli milo pun x dapat.. kenapa Indonesia menetapkan syarat yang boleh aku dikelasifikasikan sebagai tidak masuk akal. . .



ini adalah ucapan daripada Jeffrey Loo iaitu Pemangku Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA) :

"Jika keputusan itu benar hendak diambil, saya tidak bersetuju kerana terang-terang ia tidak relevan...takkan majikan perlu menggajikan hingga empat orang amah bagi empat tugasan yang berlainan,"

PAPA juga sanggup menarik balik pengambilan amah dari Indonesia dan menumpukan kepada negara lain yang kurang kerenah jika Indonesia bertegas dengan keputusan itu.

"Baik kita menggajikan amah dari negara lain yang bersedia melakukan semua tugasan yang diminta dengan gaji tidak membebankan.. amah dari negara lain boleh 'multi-task' dengan satu gaji, jadi mengapa tidak Indonesia?," katanya. 

aku sokong 100% apa yang dia cakapkan...hip hip horreeyy!

Katanya, mengikut rundingan terdahulu, beliau difahamkan latihan kompentensi dijalankan bagi memahirkan amah dalam satu tugas khusus namun apabila bekerja tidak terhad pada satu tugasan saja.

manakala bagi Engku Fauzi iaitu  Presiden Majikan Amah Malaysia (MAMA) berkata "RM700 untuk seorang amah sahaja sudah amat membebankan, inikan lagi perlu mengambil lebih dari seorang amah justeru kami mengecam keras peraturan itu.

"Jika mahukan RM700 maka amah yang dibekalkan perlu benar-benar bermutu dan menanggung sendiri tempat tinggal, makanan dan pakaian, sama seperti pekerja warga asing yang lain," katanya.

 Engku Fauzi juga meluahkan kehairanan mengapa secara tiba-tiba negara jiran itu menimbulkan isu tersebut sedangkan memorandum persefahaman (MoU) telah dimeterai bulan Mei tahun lalu.

"Saya juga mahu persoalkan kenapa Indonesia membuat peraturan tersebut sedangkan Filipina dan Kemboja contohnya tidak menetapkan peraturan sebegitu rupa," katanya.



emm adakah ini satu pengkhianatan ???

So aku harap pihak kerajaan Malaysia tidak melayani permintaan yang tidak masuk akal itu. . . kenapa nak fokuskan kepada amah indonesia saja. . . banyak lagi amah yang bermutu contohnya daripada Filipina, Myanmar, dan India.

 Kalau la benda ni jadi korang aku syorkan jadi la pembantu rumah jer. . . gaji pun boleh tahan maa. . . kalau dah 3 bulan kerja aku rasa dah dapat beli iphone 4s dah tu. . . hahahaha 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...