Buqa'awiyya Pokok Dan Sahabat Nabi Yang Masih Hidup Hingga Kini

Posted by yakuza on Sunday 23 March 2014

pohon_nabi1
Pohon Nabi (Pokok yang pernah dijadikan tempat berteduh Rasulullah SAW)

Inilah bukti kekuasaan Allah SWT.  Sebatang pohon rendang di tengah-tengah padang pasir ini masih lagi hidup subur. Pohon bertuah ini yang dipanggil sebagai Pohon Nabi masih lagi hidup subur biarpun sudah beribu tahun kewafatan baginda Rasulullah SAW.

Kenapa pohon ini dinamakan sebagai pohon Nabi?  Sebenarnya, Pohon Nabi merupakan pohon yang pernah menaungi Nabi Muhammad SAW dari panas terik matahari.  Sungguh menakjubkan kejadian ini, walaupun Pohon Nabi ini sudah berumur ribuan tahun, namun anehnya pohon  ini masih hidup subur dan terus berbuah.

Inilah antara bukti kenabian Nabi Muhammad SAW.  Pohon Nabi ini sengaja dibiarkan hidup oleh Allah SWT agar menjadi pengingat, kenangan dan bukti sejarah masa lalu. Pohon ini adalah pohon yang penuh keberkatan, pohon ajaib dan aneh kejadiannya.

Kisah Pohon Nabi

pohon_nabi
Kedudukan Pohon Nabi dari jauh

Suatu ketika dahulu, Rasulullah SAW melakukan perjalanan menuju negeri Syam bersama Maisarah (pembantu Sayyidatina Khadijah R.A untuk berdagang, Rasulullah SAW pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana. Pada saat Rasulullah SAW berteduh di bawahnya, dahan dan ranting-ranting pohon ini bergerak menaungi baginda Rasullullah dari panasnya terik matahari.

Tatkala itu, seorang rahib (pendeta) yang melihat kejadian ini, lantas mendatangi Maisarah dan menunjukkan kepadanya pohon tempat berteduh Rasulullah SAW  itu lalu berkata : “Hanya seorang Nabi saja yang berteduh di bawah pohon itu.”

Lihatlah sampai hari ini pohon tersebut tetap subur walaupun berada di tengah-tengah padang pasir yang kering kerontang serta tiada tumbuhan yang hidup sepertinya.  Atas sebab Allah SWT jua yang menghidupkannya dengan kehendakNya.
1. Ketika Rasulullah صلى الله عليه وسلم keluar ke Syam bersama Maisarah -pekerja Sayyidatuna Khadijah ra- untuk berniaga, Baginda صلى الله عليه وسلم pernah berteduh di bawah pohon ini sebelum sampai ke sana.

2. Semasa Baginda صلى الله عليه وسلم berteduh di bawahnya, dahan dan ranting² pohon ini bergerak menaungi Baginda صلى الله عليه وسلم daripada cahaya matahari.

3. Seorang paderi yang melihat kejadian ini datang bertemu Maisarah & menunjukkan kepadanya pohon tempat teduhan Rasulullah صلى الله عليه وسلم itu dengan berkata: “Hanya seorang Nabi sahaja yang berteduh di bawah pohon ini.”

4. Pohon ini terletak di tengah padang pasir bernama Buqa’awiyya di negara Jordan. Dari segi geografi, ia berdekatan dengan kota Bosra di Syria. Sebagaimana kita tahu, Rasulullah S.A.W dua kali tiba di Bosra

A) Ketika bersama bapa saudaranya Abi Talib sewaktu berumur 12 tahun dan bertemu dengan Rahib Buhaira dan terserlah tanda kerasulan baginda di belakang bahu sepertimana tercatat dalam kitab injil tentang tanda kerasulan nabi akhir zaman.

B) Kali kedua rasulullah ke Bosra membawa barang dagangan Saidatina Khadijah. Apa yg menarik..selepas dari tanah Tabuk hingga ke Bosra sejauh lebih 500km..kita tidak akan berjumpa dengan pokok seumpama di atas.

wallahuallam - See more at: http://kezoom.blogspot.com/2013/07/buqaawiyya-pokok-dan-sahabat-nabi-yang.html#sthash.jeJFwUYN.dpuf

pohon_nabi3
Pohon Nabi ini tetap terjaga sehingga kini
Begitulah bukti kekuasaan Allah SWT.  Allah Ta’ala berhak melakukan apa sahaja atas kehendaknya…
 
 
Buqa'awiyya Pokok Dan Sahabat Nabi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...